Σουρβίνος: Δεν θα υπήρχε τροχαίο ατύχημα εάν δεν υπήρχαν παραβάσεις του Κ.Ο.Κ

Στην Ελλάδα, το επίπεδο οδικής ασφάλειας, τόσο από άποψη κυκλοφοριακών συνθηκών όσο και λόγω οδηγικής συμπεριφοράς είναι αρκετά χαμηλό, με αποτέλεσμα, τα τροχαία ατυχήματα να αποτελούν μια θλιβερή, σχεδόν καθημερινή πραγματικότητα. Με μεγάλη συχνότητα, παιδιά, άτομα νεαρής ηλικίας και ηλικιωμένοι σκοτώνονται ή τραυματίζονται σοβαρά, είτε παρασυρόμενοι από κάποιο όχημα ως πεζοί, είτε χτυπώντας ως επιβαίνοντες σε Ι.Χ. Με αυτά τα δεδομένα, ο κίνδυνος για οδικά τροχαία ατυχήματα προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία εν όψει της μαζικής εξόδου τον Δεκαπενταύγουστο.

Για αυτά τα θέματα, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης Αστυνομικός Διευθυντής Γεώργιος Σουρβίνος απαντά σε ερωτήματα του Δημοσιογράφου και Ειδικού επί Ευρωπαϊκών ΘεμάτωνΚωτάντζη Κων/νου σε συνέντευξη για το Βήμα Press.

Ερώτηση 1: Καλημέρα κύριε Διευθυντά. Ήθελα να ξεκινήσω ρωτώντας ποια είναι τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας Θεσσαλονίκης σχετικά με τα αίτια πρόκλησης οδικών ατυχημάτων; Ποιες παραβάσεις αποκαλύπτονται ως οι συχνότερες αιτίες σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων;

Απάντηση: Θα έλεγα γενικότερα ότι δεν θα υπήρχε τροχαίο ατύχημα εάν δεν υπήρχαν παραβάσεις των κανόνων κυκλοφορίας, εν προκειμένω του Κ.Ο.Κ. Ειδικότερα από τα στατιστικά στοιχεία μας, προκύπτει ότι η τέλεση σοβαρών παραβάσεων οδηγεί στο τροχαίο ατύχημα. Και πιο συγκεκριμένα η οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση ενώ έχουμε καταναλώσει αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα – αντικανονικό προσπέρασμα – και επιπλέον η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους, που δεν αποτελούν αυτή καθαυτή την αιτία του ατυχήματος, αλλά επιφέρουν, κατά κανόνα, σοβαρότερες συνέπειες.

Ερώτηση 2: Υπάρχει δυσλειτουργικότητα όσον αφορά τον συντονισμό ενεργειών της Τροχαίας με εκείνες άλλων υπηρεσιών όπως το Ε.Κ.Α.Β. , η Πυροσβεστική Υπηρεσία κ.α.;

Απάντηση: Από την εμπειρία μου δεν έχω διαπιστώσει δυσλειτουργικότητα με την Π.Υ. ή το Ε.Κ.Α.Β. δεδομένου ότι πάντοτε υπήρχε άριστη συνεργασία με αυτές τις υπηρεσίες στα ατυχήματα (απεγκλωβισμοί από την Π.Υ. και άμεση ανταπόκριση από το Ε.Κ.Α.Β.. για τη μεταφορά τραυματιών).

Ερώτηση 3: Πρόσφατα ακούστηκε σε δελτίο ειδήσεων ότι η οδήγηση με σαγιονάρες τιμωρείται με αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες και πρόστιμο €50. Ομολογώ ότι πρώτη φορά το ακούω αυτό όπως και πολλοί άλλοι. Ποιες οι ενέργειες της Τροχαίας Θεσσαλονίκης προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες για όλες τις επικίνδυνες παραβάσεις εκτός των «συνηθισμένων»; Και πέραν της τυπικής ενημέρωσης, γίνονται ενέργειες ουσιαστικής ευαισθητοποίησης των οδηγών για την επικινδυνότητα πολλών συνηθειών στο τιμόνι;

Απάντηση: Αυτό που προβλέπει συγκεκριμένα ο ΚΟΚ είναι «ο οδηγός κατά την οδήγηση να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του και να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του για να ενεργεί ελεύθερα στους αναγκαίους χειρισμούς» (Άρθρο 13 Κ.Ο.Κ.). Η Τροχαία εφιστά την προσοχή των οδηγών καθώς ένα ακατάλληλο παπούτσι επηρεάζει τον χρόνο πέδησης (φρεναρίσματος) άρα και την απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος. Όσον αφορά τις ενέργειες της Τροχαίας για την ενημέρωση των πολιτών για την ασφαλή οδήγηση, πραγματοποιήσαμε εκατοντάδες διαλέξεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, σε στρατιωτικές μονάδες, σε εταιρείες κλπ. Επιπλέον έχουμε διανείμει χιλιάδες φυλλάδια σε περιόδους μεγάλων εξόδων (Χριστούγεννα, Πάσχα) ενώ τόσο εγώ όσο και συνεργάτες μου, ενημερώνουμε τους πολίτες σχετικά με την ασφαλή οδήγηση, μέσω των Μ.Μ.Ε.

Ερώτηση 4: Ομάδες οδηγών όπως επαγγελματίες οδηγοί λεωφορείων, φορτηγών, ταξί, αγρότες, μετανάστες και τουρίστες έχουν ιδιαίτερες οδηγικές συνήθειες που πολλές φορές τείνουν να γίνουν επικίνδυνες. Υπάρχουν πρόσθετα μέτρα αποτροπής ατυχημάτων προερχόμενων από αυτές τις ομάδες;

Απάντηση: Πραγματοποιήσαμε τη χρονιά που διανύουμε δυο διαλέξεις σε οδηγούς φορτηγών και λεωφορείων καθώς και 20ημερη έκθεση τροχαίας, όπου είχαμε εξομοιωτή οδήγησης βαρέων οχημάτων, στην οποία καλέσαμε και προσήλθαν πολλοί επαγγελματίες οδηγοί. Σε ότι αφορά τους μετανάστες πραγματοποιήσαμε διαλέξεις στα «ειδικά» σχολεία που φοιτούν προσφυγόπουλα, βιωματική εκπαίδευση γι’ αυτά τα παιδιά σε πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής και ενημέρωση σε χώρο όπου φιλοξενούνται.

Ερώτηση 5: Ορμώμενος από την πρόσφατη τραγωδία στην Αττική, θα ήθελα να ρωτήσω για το επίπεδο ετοιμότητας της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με άλλες κρατικές υπηρεσίες, για την περίπτωση όπου κάποια φυσική καταστροφή απαιτήσει την ταχεία εκκένωση περιοχής, στην περιοχή ευθύνης σας.

Απάντηση: Για την εκκένωση μια περιοχής υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια, ανάλογα με το είδος της φυσικής καταστροφής, τα οποία προβλέπουν τις ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβεί η Υπηρεσία μας από τη στιγμή που θα δοθεί η εντολή εκκένωσης.

Ερώτηση 6: Το 2017, η Επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς είχε δηλώσει σε συνέντευξή της στη Die Welt ότι «οι δρόμοι της Ευρώπης είναι από τους ασφαλέστερους στο κόσμο. Το 2017, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σε όλη την Ένωση μειώθηκε από το 2016 κατά 2%, σε 23.500 ή 49 θανάτους ανα εκατομμύριο κατοίκους. Ωστόσο, οι αριθμοί είναι ανησυχητικοί». Επιπλέον, σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Τεχνολογίας της Allianz η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε αυτό το πλαίσιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημοσιεύσει την έκθεση «Προς ένα ευρωπαϊκό χώρο οδικής ασφάλειας» που αφορά κατευθυντήριες γραμμές για την οδική ασφάλεια στην Ένωση την περίοδο 2011-2020. Σε τι βαθμό επηρεάζεται το έργο της υπηρεσίας σας από το ομοσπονδιακό πρότυπο που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Απάντηση: Να σημειώσω όμως ότι η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων για το πρώτο εξάμηνο του 2018 σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2017 ήταν της τάξεως του 16,7% για τη πόλη μας. Ευελπιστώ ότι συνεχίζοντας τη προσπάθεια και δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα, τόσο στην εκπαίδευση των παιδιών μας, που είναι οι αυριανοί οδηγοί, όσο και στην εντατικοποίηση των ελέγχων ιδιαίτερα για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, θα έχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

Ερώτηση 7: Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το υπόλοιπο του έτους;

Απάντηση: Πρωταρχικός και διαρκής στόχος της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης είναι η αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και η μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων. Για την επίτευξη αυτών των στόχων θα υπάρχει έντονη αστυνόμευση και συγκρότηση ειδικών συνεργείων που θα διενεργούν ελέγχους για την αποτροπή επικίνδυνων παραβάσεων που οδηγούν σε τροχαία ατυχήματα.

Επίσης, συνεχίζουμε την εφαρμογή του μέτρου της «παράβασης εβδομάδας», ένα πρόγραμμα που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Τροχαίας του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., όπου κάθε εβδομάδα δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον έλεγχο μιας συγκεκριμένης επικίνδυνης παράβασης (π.χ. οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ, υπερβολική ταχύτητα, αντικανονικό προσπέρασμα, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη κλπ). Τέλος, πραγματοποιούμε την «εβδομάδα» κυκλοφοριακής εκπαίδευσης σε όλα τα σχολεία της πόλης μας, γιατί όσοι κανόνες και αν θεσπιστούν θα πρέπει πρωτίστως να αποκτήσουμε κυκλοφοριακή παιδεία και να αντιληφθούμε ότι η οδήγηση είναι από τις σοβαρότερες «εργασίες» που σε όλη μας τη ζωή θα κάνουμε.

Κοινοποιήστε
  • 24
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    24
    Shares
  • 24
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •