Πανελλήνιες 2018: Η περίληψη

Ειρήνη Ι. ΖαννάκηΦιλόλογος – Υπεύθυνη σπουδών στο Φροντιστήριο Διακρότημα Πεύκων
Η περίληψη είναι η πρώτη παρατήρηση που συναντάται κατά την πραγμάτευση των θεμάτων. Η τοποθέτησή της στην αρχή δεν είναι τυχαία, αφού είναι ορθό με αυτήν να ξεκινά η επεξεργασία των ασκήσεων.
Έχοντας μελετήσει προσεκτικά το κείμενο προκειμένου να αποδοθεί περιληπτικά, ο μαθητής είναι σε θέση να χαρτογραφήσει το κείμενο, να έχει εικόνα των βασικών του σημείων και με τον τρόπο αυτό έχει τις απαντήσεις για πολλές ασκήσεις αλλά και βασικές ιδέες για την έκθεση.
Τι είναι σημαντικό στην περίληψη;
Η πολύ προσεκτική ανάγνωση του κειμένου. Μια προσεκτική ανάγνωση εξασφαλίζει την κατανόηση και τον εντοπισμό των βασικών σημείων ήδη από την αρχή. Άρα, ο χρόνος που θα δαπανηθεί στην αρχή, ουσιαστικά εξοικονομείται και τα αποτελέσματα είναι καλύτερα!
Ο εντοπισμός του θεματικού κέντρου. Μόλις ολοκληρωθεί η αρχική ανάγνωση, ο μαθητής μπορεί να θέσει στον εαυτό του το ερώτημα: «Για ποιο θέμα μιλά το κείμενο;». Η απάντηση στην ερώτηση αυτή είναι το θεματικό κέντρο του κειμένου και με αυτήν πρέπει να ξεκινά η περίληψη.
Αν στο κείμενο υπάρχει τίτλος, μπορεί να αξιοποιηθεί για το σχηματισμό του θεματικού κέντρου
Το σώμα της περίληψής στηρίζεται σε πλαγιότιτλους
Κάθε παράγραφος δομείται σε δυο βασικούς άξονες. Και οι δυο είναι σημαντικό να περιλαμβάνονται στον πλαγιότιτλο.
Ο πλαγιότιτλος που σχηματίζει ο μαθητής για την περίληψη διαφέρει από τον πλαγιότιτλο που σχηματίζει όταν του ζητηθεί σε άσκηση. Είναι το «εργαλείο» για μια πιο ολοκληρωμένη περίληψη, οπότε μπορεί να περιλαμβάνει ρήμα ή και μια δευτερεύουσα πληροφορία.
Ο πλαγιότιτλος μπορεί να αφορά όχι μόνο μια παράγραφο αλλά μια ευρύτερη νοηματική ενότητα.
Όπου υπάρχει δυνατότητα για σχηματισμό νοηματικών ενοτήτων, είναι καλό ν’ αξιοποιείται. Είναι σημαντικό για τη δομή και το περιεχόμενο να μην κατακερματίζεται το κείμενο σε μικρές αποσπασματικές προτάσεις.
Ένα ζήτημα το οποίο υποβαθμίζουν οι μαθητές είναι η συνοχή της περίληψης. Είναι σημαντικό να μην εξαντλείται η περίληψη σε συνδέσμους χρονικής διαδοχής ή περίληψης αλλά ν’ αξιοποιείται η συνοχή και οι νοηματικές σχέσεις του αρχικού κειμένου.
Ο σχηματισμός πλαγιοτίτλων δεν ταιριάζει ως πρακτική σε όλους τους μαθητές. Κάποιοι εντοπίζουν απλά τα βασικά σημεία και περνούν απευθείας στη συγγραφή της περίληψης. Αν δουλεύατε όλο το χρόνο με μια συγκεκριμένη μέθοδο, αυτή την πρακτική θ’ ακολουθήσετε και στις εξετάσεις
Και μην ξεχνάτε.. η περίληψη είναι ένα κείμενο. Άρα, είναι σημαντικό να έχει σωστή δομή, έκφραση και σύνταξη!!
Και δεν ξεχνάμε.. κάνουμε μόνο θετικές σκέψεις!!!

Κοινοποιήστε
  • 88
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    88
    Shares
  • 88
  •  
  •